جشنواره ای آسمانی

جشنواره ای آسمانی

پنج شنبه بیست و دوم آذر ، نسیم روح افزا، سپهرِ ادبیاتِ ارسباران را از ابرهای باران زا پوشانید. غریوِ ادیبان و شعرای پاک نهاد، نشان از یک رویداد فرهنگی و ادبیِ بی نظیر داشت. از آسمان این خطه ی هنر پرور، بر خاک‌ِ پاکش بارانی از کلمات و واژه های زیبا باریدن گرفت و رودخانه ای زلال از نغمه های اُدبا و شعرای آذربایجان جاری شد. آبشاری خروشان از قصیده ها و غزل های دلپسند شکل گرفت و روح مشتاق اهالی قره داغ را صفایی دیگر بخشید و جان و روان علاقمندان فرهنگ و ادب را صیقل داد.

واژه هایی در وصف زیبایی های ارسباران، این دیار شجاعت ها و رشادت ها در سینه های مالامال از عشق، جوشیدن گرفت. کلماتِ مقدس در توصیف شهادت و در وصف شهدای انقلاب اسلامی و مدافعان حرم به زبان های شیرین و دوست داشتنی ترکی و فارسی از حنجر‌ِ مبارکِ سخن پردازانِ آذری به ارتعاش در آمد و گوشِ دل حاظران و ناظران را به نیوشیدن مهمان نمود.
غزل ها و قصیده های عاشقانه که نشان از عشق حقیقی و نه مجازی داشتند از عمق جان و دل شعرای عاشق پیشه، بر خاست و لاجرم بر دل جویندگان معرفت و ادب نشست. آرمان های انقلاب اسلامی به زیباترین وجه در قالب هنر در آمد. فرمایشِ امام(ره) مبنی بر اینکه « فلسطین پاره تن اسلام است » با این فرموده ی رهبری که « قره باغ خاک اسلام است » با مهارتی ادیبانه عجین شد و شوری در محفل عشاق بر پا نمود.
آری در آنروز سومین جشنواره استانی شعر ارسباران در نهایت جلال و شکوه و با موفقیت هر چه تمام در شهر شعر دوست اهر با استقبال بی نظیر مردم ادیب پرور اجرا گردید. یقیناً این بارانِ نغمه های آسمانی در کوهسارانِ فرهنگ ارسباران، چشمه هایی جوشان و دايمی از ادب و هنر را ایجاد خواهد کرد که همواره ذائقه دوستداران شعر و عرفان را طراوت خواهد بخشید.آفرین و مرحبا بر دست اندرکاران و خالقان این رویداد فرهنگی که بار دیگر اجاق کهن و قدیمیِ ادبیات را در ارسباران فروزان نموده و بیرق معرفت و عرفان را در دیار شیخ شهاب به اهتزاز در آوردند و پر طمطراق تر از سالهای قبل اجرا نمودند.

استانی شدن انتخابات مجلس

 

 

استانی شدن انتخابات مجلس؛ آری یا نه؟!

از دور دوم مجلس شورای اسلامی، شهر های اهر و هریس صاحب کرسی مشترک در مجلس می باشند. تقریبا همه نمایندگان ادوار اهر و هریس در طول دوره نمایندگی خود خواستار جدایی و استقلال حوزه های انتخاباتی این دو شهرستان از همدیگر شده اند. گرچه توفیقی در این جداسازی نداشته اند ولی همواره بر این نکته ی مشخص و شفاف پای فشرده اند. برای اولین بار می باشد که نماینده ی محترم و فعلی اهر و هریس، تاکنون استراتژی و برنامه ی مشخص خویش را در این زمینه ارائه ننموده است و می توان گفت که بنا به دلایل کاملا مشخص خواهان جدایی اهر و هریس نمی باشد. آشکار می باشد تا زمانی که شهرستان هریس دارای یک کرسیِ مستقل در مجلس نباشد عبداللهی رضایتی به منفک شدن این دو شهرستان نخواهد داشت چرا که در صورت الحاق هریس به تبریز شانس او برای دور بعد، هم در اهر و هم در تبریز تقریبا به صفر نزدیک خواهد شد.

بیت الله عبداللهی در مصاحبه با رسانه ها ادعا کرده است که استانی شدن انتخابات بسیار سودمند و نافع می باشد و دارای مزایای بسیار بوده و ایشان از این طرح پشتیبانی می کند. این در حالی است که استانی شدن این انتخابات قطعا به ضرر شهرستان های کمتر توسعه یافته ای چون اهر و هریس می باشد. ایشان دلیل آورده است که با استانی شدن، نمایندگان برای جلب و جذب اعتبارات به کل استان تلاش خود را معطوف خواهند کرد. باید به ایشان گفت که ثمّ ماذا؟! اتفاقا مشکل ما بعد از جذب و در مرحله پخش می باشد که به واسطه ی تمرکزگراییِ چندین شهر استان، تاکنون سرِ اهر بی کلاه مانده است! و در این طرح نیز وضعیت قبلی شدیدتر خواهد شد.

البته ما و ایشان به نیکی می دانیم که این طرح در مجلس قطعا تصویب نخواهد شود ولی باز اگر ایشان از ته قلب به این طرح راضی هستند می توانند این حالت را برای خودشان شبیه سازی نمایند. ابتداء هریس را از اهر جدا نموده و به تبریز ملحق، و دور بعد، در حوزه ی انتخابیه ی جدید با نام تبریز، آذرشهر، اسکو و هریس شانس خود را امتحان نمایند!                                    

 

پولشویی و نمایندگان!

 

 پولشویی؛ ظریف و نمایندگان مجلس

اظهارات نسنجیده در مورد پولشویی در ایران توسط وزیر امور خارجه ای که سردار دیپلماسی لقب گرفته است بازتاب گسترده ای در رسانه های بیگانه داشت و پای ظریف را به مجلس و استیضاح باز نمود. با این سخنانی که نوعی گل به خودی در عالم سیاست به حساب می آید خوراک تبلیغاتی خوبی توسط ظریف برای بدخواهان فراهم شد. دولت محترم در این شش سالی که در راس امور قرار دارد هیچگاه در مورد پولشویی، ارتشاء و فساد نه تنها عملکرد مثبتی نداشته است بلکه در برخی موارد با اقدامات خویش بر حجم فساد و پولشویی افزوده است. در جریان التهابات ارزی و طلا، بانک مرکزی با سیاست های اشتباه و مدیریت ضعیف، زمینه خلق شدن پولهای کثیف زیادی را فراهم آورد. ما هیچگاه شاهد نبوده ایم که دولت قدمی برای تصویب قوانین داخلی برای بستن خلل و فُرج پولشویی برداشته باشد.

ولی در جریان بحث و بررسی لوایح مربوط به پیوستن ایران به FATF ناگهان دولت محترم به وجود پولشویی در ایران پی برده و جالب اینکه تنها راه مبارزه با فساد و پولشویی را پیوستن به پالرمو و CFT معرفی می کند. اینکه در این مقطع حساس زمانی، جناب دکتر ظریف می گوید پولشویی در ایران وجود دارد و پولشوها، مخالف این لوایح هستند نشان می دهد که در پشت پرده ی اهداف دولت از تصویب CFT به هیچ وجه حل و فصل مسائل و مشکلات داخلی وجود ندارد که اگر داشت با قوانین داخلی بهتر می توانست با پولشویی مقابله نماید بلکه اصرار بر این تصویب، بیشتر مصرف خارجی داشته و برای حفظ برجام کاربرد دارد. و همانگونه که ظریف عنوان داشته است فقط برای بهانه گیری غربی ها سودمند هست!

عدم توجه دولت و موافقین FATF به مبانی و استدلال های منطقی مخالفینِ این کنوانسیون، بسیار تعجب آور هست. تکمیلِ دقیق و هوشمندانه ی تحریم ها توسط دشمنان، با تصویب این لوایح راحت تر خواهد شد. این تعجب وقتی بیشتر می شود که برخی از نمایندگان محترم مجلس از جمله آقای عبداللهی نماینده اهر و هریس، قاطعانه از ظریف حمایت کرده و سخنان نادرست او را بازنشر داده و ادعا می کنند" مخالفان قانون پولشویی، موافق استیضاح وزیر هستند " و یا عنوان داشته اند که " خانم خانه دار 700 میلیارد تومان را از کجا می تواند به دست آورده باشد؟"

سئوالی که از این نمایندگان در ذهن متبادر می شود این است که آیا با تصویب کنوانسیون های خارجی، فساد آقازاده ها و مقامات کشور، کم خواهد شد و پولشویی از ایران رخت بر خواهد بست؟ چرا این عزیزان آدرس های غلطی به ملت می دهند؟ نمایندگان مجلس تاکنون کدام طرح را در راستای مبارزه با فساد داده اند که اکنون متوسل به یک نهاد بیگانه شده اند؟

ما نیز می دانیم که در ایران همانند سایر نقاط دنیا پولشویی وجود دارد ولی راه مبارزه با آن از دل کنوانسیون هایی نظیر CFT بیرون نمی آید کما اینکه پولشویی های عظیم و گسترده در غرب اتفاق می افتد و گروه های تروریستی در بانک های غربی به راحتی و با فراغ بال به مبادلات مالی و هدایت اقدامات تروریستی مشغول هستند!                              

استاندار خسته!

 

استاندارِ خسته!


یکی از ویژگی های بارز در دولت های یازدهم و دوازدهم، علاقه ی خاص و شدیدِ دولت به استفاده از مدیرانِ پیر و مسن می باشد. میانگین سنی وزرای کابینه ی یازدهم، بالاترین میزان در بین دولت های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود!
یک پیرمرد‌ که به اذعان خود، بیمار می باشد در سِمت های مختلف که آخرین موردش، شهرداری تهران بود به کارگیری می شود و در همه ی موارد به استعفا ختم می شود!
قانونِ منع به کارگیری بازنشسته ها بعد از کش و قوس های فراوان اجرایی گردید و مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی را نیز شامل شد. علیرغم وجود داشتن گزینه های پر انرژی، مدیر و مدبر در سطح استان، دولت به سوی فردی گرایش یافت که پیش از این در راس دانشگاه تبریز قرار داشت و به دلیل، خستگی روحی و‌جسمی استعفا داد و از وزیر علوم به خاطر قبول کردن استعفا تشکر نمود.
اگر ایشان از ریاست یک مجموعه دانشگاهی خسته شدند و اصرار بر استعفا نمودند چه تضمینی وجود دارد که از مدیریت اجرایی در یک استان وسیع، خسته نشده و استعفا ندهند؟!

 

جشنواره شعر ارسباران

 

 

جشنواره ی شعر ارسباران؛ چراغ فروزان در فرهنگ قره داغ

 

شعر یکی از ابزارهای هنری و مهم برای مقابله با تهاجم فرهنگی به شمار می آید. سیادت و آقاییِ فرهنگی و عدم احساس ذلالت در مقابل فرهنگ های متخاصم با تقویت هنرهای اصیل و فاخر امکان پذیر می باشد. از آنجاییکه شعر و ادبیات ستون محکم و پایه ی اساسیِ فرهنگ و هنر محسوب می شود لذا تقویت شعر و شاعری می تواند به رشد و نمو فرهنگ بومی و دینی منجر شود. نگاه تمدن سازانه به فرهنگ یکی از نقاط تمایز بین فعالان فرهنگی می باشد. برخی از این فعالان، بدون داشتن هدف غایی و نهایی به حرکت های فرهنگی نگاه می کنند که نتیجه آن خروجی های گاه منفی و ولنگارانه در کارهای فرهنگی می باشد اما برخی دیگر با هدف تقویت شاکله فرهنگیِ جامعه برای ایجاد مدنیتی بر آن اساس می باشد که مورد تاکید حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب هست.

فراخوان سومین جشنواره استانی شعر ارسباران صادر شده است. قره داغ از دیرباز، مهد شعر و ادب می باشد. علاوه ازعارف کامل شیخ شهاب الدین اهری این منطقه در دامن خود شعرای مشهور و شوریده و ادیبان توانمند زیادی همچون سید ابوالقاسم نباتی و ملا حسن ادیب طوطی اهری  پرورش داده است. تقویت و برگزاری آبرومند این جشنواره در حقیقت، تایید این حقیقت نورانی است که ارسباران به روزهای اوجِ خود در شعر و ادبیات بازگشته است و همانگونه که در گذشته، در تکوینِ فرهنگ دینی و ملی نقش محوری ایفا نموده بود اکنون نیز در شکل دادن به فرهنگ تمدن ساز و اصیل نقش محوری را بر عهده دارد. دمیدن روح تعهد در شعر، ایجاد دغدغده های مقدس در حوزه ادبیات و مبارزه با ابتذال در عرصه شعر و شاعری از نتایج ملموس و ارزشمند جشنواره ارسباران می باشد.   

ایجاد دبیرخانه، برگزاری این جشنواره به صورت ملی و بین المللی با موضوعات متعدد باید در دستور کار برگزارکنندگان و دست اندرکاران جشنواره قرار گیرد. مشارکت خواص و عموم مردم در این جشنواره و آشنایی با شعرا و استفاده از اشعار آنان به اشکال گوناگون، قطعا قدم بزرگی در اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی و بسط معارف الهی و دینی خواهد بود.               

 

بازدید بی حاصل!

 

               بازدیدهای بی حاصل دردی را درمان نمی کند!

دیروز در حالی بازدید سرپرست جدید استانداری آذربایجان شرقی از جاده اهر-تبریز به همراه نماینده محترم اهر رسانه ای شد که تصادف مرگبار دیگری کام مردم را در روز میلاد پیامبر اسلام(ص) تلخ نمود. با وجود تحرک نسبی که در تکمیل باند دوم در سال های اخیر وجود داشته است ولی باز اراده ای قوی برای تمام نمودن این قصه ی پر غصه که دامن منطقه را گرفته است دیده نمی شود. تاکنون بازدیدهای بیشماری توسط مسئولین از این طرحِ نه چندان سنگین صورت گرفته است. از استاندارهای وقت گرفته تا نمایندگان ادوار و وزیر مستعفیِ راه از این پروژه دیدن کرده و عکس های یادگاری گرفته اند ولی ما هنوز شاهد تصادفات شدید و خسارات جانی و مالی فراوان هستیم.

سئوالی که در اذهان مردم وجود دارد این است که ثمره و نتیجه ی این بازدیدها چه بوده است؟ وزیر راه تاکنون چندین بار از این جاده عبور و بازدید بی حاصل داشته است. ولی وقتی که از این وزارت، کنار رفت با تعریف و تمجید نماینده اهر و هریس روبرو شد. مبنای این تقدیر دقیقا چه بوده است؟ این وزیر حتی در آخرین بازدید خود از دو استان اردبیل و آذربایجان شرقی هیچ اشاره ای به آزادراه تبریز-اهر-باکو نداشت و از برنامه ی خود در مورد این شاهراه حیاتی نگفت که اگر داشت حتما چیزی برای گفتن داشت و متاسفانه مسئولین ما نیز به ایشان یادآوری ننمودند. چرا برای آزادراهِ تشریفاتی و اَشرافیِ تهران- شمال پول هست ولی برای جاده ای که در راس کشته شدگان جاده ای کشور قرار دارد فقط بازدیدهای نمایشی و بی حاصل نصیب می شود؟!    

شیطنت رسانه ای

 

 

شیطنت های رسانه ای در اهر تمامی ندارد!

رسانه های مجازی و یا مکتوب، به یکی از ابزارها و لازمه های توسعه جوامع انسانی تبدیل شده است. بی شک در عصر حاضر بدون رسانه نمی توان در جامعه، اطلاع رسانی و آگاه سازی نمود و قطعا بدون آن، بحثِ یادگیری و آموزش دچار مشکلات عدیده خواهد شد. ولی در کنار این مزایا یکسری معایب نیز وجود دارد که البته نمی توان آن را مستقیما به رسانه نسبت داد بلکه به کاربران و متولیان رسانه مربوط می شود. اگر سر سلسله دار رسانه، افرادی متعهد و بی غل و غشی باشند طبیعتا خروجی آن رسانه نیز مفید و مثمر ثمر خواهد بود اما اگر کسانی که در راس رسانه ها قرار گرفته اند افرادی باشند که دارای افکار منفی بوده و شیطنت را چاشنی کار خویش می نمایند قطعا نتیجه ای مخرّبانه در افکار عمومی بر جای خواهد گذاشت.

سانسور،  تقطیع و انعکاس ناقص و عامدانه ی سخنان برخی از شخصیت های حقیقی و یا حقوقی، یکی از همان روش های شیطنت آمیز می باشد که به صورت هدفمند توسط برخی از رسانه ها صورت می گیرد. گاهی این تقطیع طوری انجام می پذیرد که با روح سخنانِ ناطق، در تعارض می باشد و مخاطبِ رسانه، مفهومی غیر از منظور گوینده، را برداشت می کند. انتخاب و رپرتاژ کردن یک جمله ی کوتاه که ابهام مخاطب را بیشتر می کند با رسالت رسانه منافات دارد.  متاسفانه این روش ناپسند و مذموم به امری رایج در بین برخی از رسانه ها تبدیل شده است و می توان گفت که آنها به این صفت رذیلانه معتاد شده و به یکی از ویژگی های شاخصِ گردانندگان اینگونه رسانه ها تبدیل شده است.

تیتر نمودن یک جمله ی ناقص از یک سخنرانی و یا یک نوشته قطعا نمی تواند به عنوان یک خبررسانیِ کامل و جامع نامیده شود مخصوصا اینکه آن تیتر و سرخط، بدون آورده شدن کلیت سخنرانی و یا نوشته بوده باشد. این رویّه در بین رسانه های مجازی بیشتر از رسانه های نوشتاری و مکتوب دیده می شود.به عنوان مثال در برخی از خبرگزاری ها و رسانه های مجازی به نقل از دبیر شورای نگهبان آمده بود که " این مشکلات و مسائل فقط با ظهور حضرت مهدی(عج) حل خواهد شد " و بدینوسیله به مخاطبین القاء نمودند که گرانی ها و مشکلات ایران قابل حل نیست مگر به دست امام زمان! در حالی که رجوع به اصل بیانات دبیر شورای نگهبان نشان می دهد که منظور ایشان از مشکلات، ظلم و جورها و کشتارهایی است که حکومت عربستان سعودی و حاکمان غربی در منطقه ما و در کل دنیا به راه انداخته اند.

برخی از رسانه های مجازی در اهر نیز علاقه خاصی به اینگونه موش دوانی ها و تحریف حقایق دارند و به صورت عمدی به تقطیع و انعکاس ناقص برخی از اخبار با اهداف کاملا جناحی و سیاسی می پردازند. این روش، یکی از راه های جهت دهی و انحراف افکار عمومی منطقه می باشد که این رسانه ها به آن دست یازیده اند!