از نظریه " آبگوشت بز باش " تا نظریه " هوشلی باشلی شهردار "

یکی از اعضای لیست امیدیِ شورای اسلامی تبریز که از قضای روزگار سابقه نمایندگی اهر و هریس را نیز در کارنامه خود دارد در افاضاتی تعجب برانگیز گفته است که اگر قانون اساسی اجازه می داد از خارج " هوشلی باشلی شهردار " و حتی " هوشلی باشلی وزیر " وارد می کردند! این مساله در فضای مجازی دست به دست شد و حتی سوژه ی مزاح و طنز نیز گردید. ولی نگاه عمیق، تحلیلی و تاریخی نشان می دهد که این افاضه و سایر اظهاراتی از این دست، از یک تفکر و گفتمان مشترک نشات می گیرد. گفتمانی که به توانمندی داخلی اعتقادی نداشته و باوری به اصل " ما می توانیم " ندارد.

قبل از ایشان، افرادی از همین اردوگاه بر ضعف، بی عرضگی و عدم توانایی خود در مدیریت حوزه ی اقتصاد اذعان نمودند. اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران که در طول چهل سال گذشته در پست های گوناگون و کلیدی حضور داشته، گفته است: بگذارید با خود روراست باشیم ما به جز پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری نداریم!

عموما کسانی این تئوری های مسخره را ارائه می کنند که سال هاست در فضای سیاسی و عرصه های اقتصادی کشور حضور دارند و قصد ندارند از مناصب قدرت، دل کنده و جای خود را به جوانان و باورمندان به توانمندی های داخلی بدهند. کسانی که با علم بر ضعف خود، فرصت های تاریخی را از این کشور می گیرند و به جای حل و فصل مشکلات ملت با اظهارنظرهای صد من یک غاز بر زخم های مردم نمک می پاشند. این افراد بهتر هست یکبار برای همیشه تکلیف و موضع خود در زمینه مدیریت و اقتصاد را با مردم مشخص نموده و به مدیریت بومی، جهادی، شفاف و بدون رانت و فساد بها داده و یا از کلیه صندلی های قدرت کناره گیری نمایند.